Ce factori sunt luați în calcul atunci când măsurăm eficiența unei echipe?  

Share on facebook
Share
Share on linkedin
Share

De ce recrutăm angajați? Pentru că noi, în calitate de proprietari ai unei afaceri, oricât de mult am încerca, nu putem acoperi toate activitățile necesare, mai ales atunci când afacerea noastră crește. Așa că luăm pe lângă noi ajutoare care, prima dată preiau o parte dintre activități, mai variată, apoi segmente specifice ale acesteia. Această echipă, oricât de mare sau de mică, oricum ar fi împărțite sarcinile, ar trebui să funcționeze ca o extensie a unui singur om. Așa se traduce eficiența în viziunea unora.

În mod evident, pe măsură ce echipa crește, oamenii au sarcini mai specifice și sunt mai distanțați de elementele centrale ale business-ului (fondatorul, motivul creării companiei sau misiunea sa), eficiența este mai dificil de obținut. Totuși, nu este un țel la care să renunțăm.

De ce avem nevoie pentru o echipă eficientă?

 

Pentru a putea face o analiză corectă a tuturor elementelor ce vor compune ecuația eficienței unei echipe, fiecare individ trebuie privit ca un amalgam de factori.

1. Dinamica grupului

Cum interacționează membrii echipei unii cu alții, ce mediu de lucru se creează și cât de confortabil se simt membrii echipei să facă lucruri diferite de stricta realizare a taskurilor lor. Cu alte cuvinte, cât de multă încredere au membrii echipei să vină cu propuneri noi, să lanseze idei îndrăznețe, să își asume un risc pentru a câștiga ceva în plus decât bifarea sarcinilor.

2. Abilitățile fiecăruia

Dincolo de o trecere în revistă a pregătirii fiecărui membru al echipei, mult mai importantă este găsirea cu precizie a locului ocupat de fiecare individ în cadrul echipei. Cu alte cuvinte, un membru al echipei nu este definit doar de faptul că este cel care completează câteva tabele, ci rolul lui este de a prelua informații dintr-un loc și a le face relevante pentru restul membrilor echipei. Mai importantă decât atât este nevoia ca fiecare membru al echipei să își înțeleagă rolul și valoarea muncii în contextul efortului colectiv.

3. Trăsături de caracter

Ce anume din caracterul unui individ îl face bun pentru jobul pe care îl are? Este comunicativ, știe să conducă, se descurcă să inspire, să explice sau să organizeze, după nevoi? Mediul de lucru potrivit îi va face pe membrii echipei încrezători în puterile proprii și capabili să preia mai multe sarcini care unesc realizările individuale. Aici trebuie avut în vedere faptul că un angajat trebuie să simtă că poate îndeplini un task (cum se vede el însuși), cât și faptul că un mediu propice va fi unul care îi va încuraja pe angajați să își asume riscuri (cum îl văd ceilalți).

brooke-cagle-NoRsyXmHGpI-unsplash

4. Inteligență emoțională

În cadrul unei echipe, oamenii au nevoie de validare, de înțelegere, de încurajări, adică de empatie. Cei mai buni profesioniști sunt persoane care au înțeles valoarea inteligenței emoționale și sunt racordați la nevoile celor cu care lucrează. Totuși, deși acest aspect poate fi îmbunătățit prin cursuri și investiție personală în sine, nu toată lumea are aceste veleități în mod natural. Eficiența unei echipe constă în plasarea unei persoane care dă dovadă de inteligență emoțională în poziția potrivită pentru a aduce coeziune echipei.

5. Vechime în companie

În mod normal, oamenii au faze diferite atunci când intră într-o echipă. Perioada de adaptare variază în funcție de cât de repede și cât de bine este înțeles rolul personal în cadrul echipei. Mai mult, în cazul instituirii unor procese eficiente, o echipă va fi performantă chiar și în pofida schimbărilor din cadrul ei, deoarece rolurile fiecăruia vor fi bine definite. Dar până când aceste racorduri fine vor fi bine făcute, vechimea în cadrul companiei și legăturile cu ceilalți angajați pot fi luate în considerare ca factori în evaluarea eficienței.

6. Nivelul ocupat în cadrul companiei

Așa cum am arătat mai devreme, persoane în poziții diferite vor avea perspective diferite cu privire la rezultate și eficiență. Prin urmare, locul ocupat în cadrul companiei, atât din punct de vedere al sarcinilor primite, cât și din punct de vedere al poziției în structura ierarhică, trebuie luat în calcul. Această perspectivă poate da o idee de cum se plasează individul în raport cu proiectul pe care îl are de realizat în cadru echipei. Are o vedere punctuală, limitată la task? Are o vedere de ansamblu? Vede lucrurile fix din miezul lor și poate pune în balanță atât rezultatele cât și modul în care acestea au fost obținute?

7. Motivația personală

Cei mai mulți dintre specialiștii în relații umane, care lucrează pentru companii preocupate de a menține un tonus bun în cadrul echipelor, știu să facă, din când în când, câte o revizie motivațională a angajaților. Poate părea o simplă discuție prietenoasă despre cum se simte, cum i se pare că se descurcă, ce ar mai trebui schimbat pentru a fi ajutat să se acomodeze mai bine, dacă simte că mai are lucruri importante de făcut în firmă.

Un factor important în a menține echipa eficientă este de a vă asigura că angajații sunt motivați să aibă succes. Rutina, senzația că nu mai au unde să crească, ideea că acest job nu le mai poate aduce noi provocări, conștientizarea faptului că la nivel profesional stau suficient de bine încât să ocupe o funcție bine plătită în orice companie, sunt elemente care pot scădea motivația angajaților considerați a fi top performeri.

Cum se combină acești factori în a crea o echipă eficientă?

 

Nu există o formulă standard, așa cum nu există garanția că un angajat promovat des, care cunoaște bine firma, este foarte bine plătit și apreciat, nu va fi vreodată mai puțin motivat. Adevărul este că, în calitate de manager, trebuie să țineți într-o balanță perfectă toate cele enumerate mai sus, făcând cu consecvență acel update motivațional menționat, cu fiecare dintre angajați. Astfel, veți ajunge la un nivel la care ar putea fi necesară doar o mică ajustare pentru ca lucrurile să funcționeze excelent.

Ți-a fost de folos? Dă-l mai departe!

Share on facebook
Share
Share on linkedin
Share
De Elena Antohi

De Elena Antohi

Cu o experiență de 15 ani în industria de recrutare și servicii de carieră, Elena este recrutor certificat și consultant în resurse umane. Ajută companiile să își atingă adevăratul potențial prin intermediul proceselor integrate de gestionare a angajaților. Pune mereu oamenii în prim-plan.

Lucrează cu Elena
Elena Antohi

Elena Antohi

Cu o experiență de 15 ani în industria de recrutare și servicii de carieră, Elena este recrutor certificat și consultant în resurse umane. Ajută companiile să își atingă adevăratul potențial prin intermediul proceselor integrate de gestionare a angajaților. Pune mereu oamenii în prim-plan.

Lucrează cu Elena

Te-ar putea interesa și...

Scroll to Top