Care sunt diferențele și care este mai eficientă?
Întregul este mai valoros decât suma părților sale. Cu alte cuvinte, degeaba ai o echipă de oameni extraordinari, dacă ei nu reușesc să lucreze bine împreună.
Cum se vede, de fapt, „munca în echipă”?
Chiar dacă la interviuri, toată lumea pune accent pe faptul că știu să „joace în echipă”, că sunt „ași în comunicare”, sau că știu să „delege și să împartă taskuri, sau chiar să accepte diferite însărcinări de la colegi și șefi”, în realitate nu vom lucra cu roboței care răspund la coduri din programare, ci cu oameni. Iar acești oameni ar putea lucra bine în echipă până în momentul în care cunosc echipa, sau comunică bine doar cu un coleg sau doi, eventual cu care nu au taskuri în comun. Și nu în ultimul rând, cei mai mulți dintre ei se vor mulțumi cu ideea că ei oricum își fac treaba bine și că tu, ca șef, nu ai ce să le reproșezi.
Dacă ar fi să evaluăm angajații unei companii în orice moment al activității lor comune din punct de vedere al performanței, am putea spune că aceștia se situează oriunde pe o scară de la:
- „supraviețuire”/ nivel scăzut de performanță – un angajat își face treaba în parametri minimi, asigurându-se că nu este concediat;
- „apartenență”/ un oarecare nivel de performanță – angajatul urmează în mod strict și aproape inflexibil ordinele, rezultatele lui fiind o urmare directă a directivelor primite – nu i se spune, nu face, sau dacă i se spune în mod greșit, va face în mod greșit, fără să intervină pe task;
- „stimă” / Nivel mediu – înalt de performanță – angajatul este proactiv, își asumă răspunderea propriilor taskuri, este emancipat și independent și caută el însuși împlinirea profesională și încununarea acesteia cu rezultate;
- „auto actualizare”/ nivel de performanță înalt – mai mulți angajați proactivi își unesc eforturile pentru efortul comun; sunt echipe care se administrează singure în mod eficient, au potențial mare și succes pe măsură.

Poți funcționa și cu un grup de lucru? Doar echipele sunt eficiente?
Dacă ar fi să ne uităm la definiția termenului de echipă, avem două situații diferite: grupul de lucru și echipa. Un grup de lucru este reprezentat de un număr de indivizi care lucrează la același proiect, fiecare pe taskurile lui. Acesta este caracterizat mai mult prin structura ierarhică și prin posibilitatea ca fiecare membru al acestui grup să-și ducă sarcinile la îndeplinire fără a depinde de ceilalți. Întâlnirile dintre aceste persoane sunt periodice pentru a prezenta ce au realizat și pentru a lua noi taskuri.
În cazul unui grup de lucru, managerul este cel care trebuie să unească rezultatele prezentate de fiecare membru și să intervină pentru a crea punți între departamente acolo unde angajații trebuie să facă strict un task bine delimitat, fără a avea în vedere utilitatea produsului final.
De exemplu, dacă un manager ar vrea să construiască o masă, ar avea un om care să îi pregătească picioarele, altul care să facă blatul și unul care să facă cuie. La final, managerul montează toate elementele predate, dar poate trebuie să se asigure că picioarele se pot îmbina ușor cu blatul și cuiele sunt destul de rezistente și bine făcute pentru a intra bine în tipul de lemn ales.
Un astfel de grup este doar atât: funcțional. Managerul are un task dificil de a combina toate proiectele predate într-un produs amplu și de valoare pentru companie. Ceea ce nu este imposibil, dar este mai dificil decât dacă fiecare ar lucra îndeaproape cu colegii care vor prelua taskurile pe mai departe.
Așa se definește, de fapt, o echipă. Dacă am relua exemplul de mai sus cu masa, cei care fac picioarele ar discuta cu cei care fac blatul pentru a se asigura că îmbinarea dintre aceste elemente se face ușor și de durată. La fel ar comunica cu cei care trebuie să găsească cuiele. Ar testa dacă materialele sunt potrivite și compatibile. La final, produsul livrat nu va mai fi pe bucăți, ci un tot gata asamblat.
Membrii unei echipe lucrează îndeaproape unii cu alții, cu atenție la taskuri și la cum acestea îi influențează pe ceilalți în activitatea lor.

De ce ai nevoie de o echipă eficientă?
Performanța vine din sinergie. Rezultatele excepționale apar din conexiuni, nu din punctele izolate. Altfel spus, dacă angajații nu lucrează eficient împreună, echipa ta arată ca o formă compusă din puncte de unit. Îți poți da seama ce ar vrea să reprezinte, dar fără legăturile dintre ei, imaginea completă va lipsi mereu.
Există o serie de factori care fac echipa mai eficientă decât un grup de lucru, dincolo de faptul că o colaborare din faza de producție/creație, înlesnește partea de livrare și duce la realizarea unui produs mai bun. Procesul în sine este unul care eliberează o grămadă de resurse pe partea de management, o echipă fiind capabilă să se auto-administreze, să își seteze scopuri dincolo de misiunea organizațională sau fișa postului, își pot delega taskuri sau pot distribui între ei rolurile de lider în funcție de necesitățile proiectului.
Un aspect important în cadrul unei echipe constă în siguranța pe care membrii o simt în a purta discuții în contradictoriu sau în a veni cu propuneri diferite de protocoalele firmei. Aceste discuții sunt sursa soluțiilor inovatoare și dau echipei coeziunea și încrederea de care membrii au nevoie pentru a avea rezultate excepționale.
Concluzie
O companie poate funcționa și cu un grup de lucru. Însă pragul dintre funcțional și performant este trecut de către companiile care, prin cultura organizațională, încurajează formarea echipelor. Acestea sunt capabile să aducă acele rezultate râvnite, conservând resursele interne și bazându-se strict pe abilitățile angajaților și pe capacitatea lor de a da ce au mai bun din proprie inițiativă.