Cum ajutăm o echipă să devină eficientă: Obținerea confortului psihologic

Share on facebook
Share
Share on linkedin
Share

La fel ca în cazul comparației dintre o echipă și un grup de lucru, legăturile dintre elemente contează mai mult decât elementele luate individual. Astfel, modul în care analizăm factorii implicați în evaluarea eficienței unei echipe este vital în definirea eficienței acesteia. Analiza cheie făcută în cadrul unei companii mari și reprezentative, care a putut da un eșantion pentru acest studiu, arată că mai important decât selecția pe sprânceană a fiecărui angajat în parte, care ar fi performant pe funcția ocupată, este modul în care acesta se integrează în echipă.  

Astfel, până la a ajunge să aibă un impact notabil în cadrul companiei, un angajat trebuie să treacă prin anumite etape, de crearea cărora este responsabilă întreaga echipă și liderul ei. Cel mai important factor care trebuie bifat de către toți membrii unei echipe eficiente este asigurarea confortului psihologic.

Ce înseamnă confort psihologic în cadrul unei echipe?

 

Acesta este cel mai important factor necesar creării unei echipe eficiente. Este punctul de plecare pentru mulți dintre angajați. Fără confort psihologic, aceștia nu vor depăși niciodată nivelul de „task completion” (simpla finalizare a sarcinilor) înspre zona de proactivitate, în care angajații își depășesc, nu atât atributele, dar propriile limitări cu privire la modul în care le pot îndeplini. Vor deveni mai creativi, vor cere ajutorul sau părerea altor membri ai echipei, vor îndrăzni să încerce metode noi de a rezolva anumite probleme.

Acesta stă la baza creării unui mediu de lucru în care membrii echipei se simt suficient de încrezători cât să vină cu propuneri care ar putea duce la performanță. Aici se face diferența dintre un angajat care lucrează doar taskurile primite, fără a depăși linii stricte, de frica judecății colegilor.

Cum funcționează o echipă în care angajații nu au confort psihologic?

 

Un angajat care nu are confort psihologic în cadrul echipei va evita să ia cuvântul, nu va avea inițiativă, va evita să facă orice dincolo de liniile clar definite ale taskurilor personale, de frică să nu supere colegii, să nu fie criticat, să nu se considere că își depășește atribuțiile, că „se bagă peste alții” atunci când proiectul realizat de el are elemente care ajută preluarea de către alt coleg. Mai mult, în cadrul ședințelor, acesta se va teme să aibă inițiativă de frica eșecului sau va evita să își exprime părerea și să se folosească de experiența în job deoarece ar putea fi considerat ca fiind ridicol.

Cum face confortul psihologic trecerea de la grup de lucru la echipă eficientă?

 

Cele menționare mai sus sunt fix elementele care țin un grup de oameni din a deveni o echipă, deoarece preluarea inițiativei, propunerea de noi idei, asumarea unui risc, sugestia unei schimbări, realizarea unor proiecte care deja au punți făcute pentru a fi ușor preluate de către colegii de echipă, sunt fix elementele care trec un proiect din faza funcțională în cea performantă. Confortul psihologic este vital în acest sens.

În cadrul unei echipe, membrii nu se tem că ar putea spune ceva greșit dacă vin cu propuneri, că ar putea fi considerați incompetenți sau disruptivi atunci când au puțină inițiativă. În cadrul unei echipe eficiente, fiecare membru este încurajat să facă mai mult decât taskurile simple, pentru a face legăturile dintre acestea mult mai ușor de realizat în cadrul unui proiect amplu.

Cum obținem confort psihologic în cadrul unei echipe?

 

Acest subiect poate fi dezbătut pe larg și ar fi un foarte bun subiect de studiat pentru managerii care chiar doresc o echipă performantă sau pentru reprezentanții departamentului de resurse umane. O prezentare sumară privind modul în care puteți obține acest tip de confort psihologic ar însemna

  • Cunoașterea de sine

Este foarte important ca membrii unei echipe performante să știe să se detașeze de feedback. Discuțiile nu trebuie să fie personale, ci pur constructive. Refuzul unei idei nu înseamnă neacceptarea persoanei ca făcând parte din grup. Pentru ca acest lucru să se întâmple, fiecare membru al echipei trebuie să înțeleagă despre sine unde se termină omul și emoțiile, și unde începe profesionistul care vrea doar să fie util pe cât de mult posibil.

  • Interesul pentru ceilalți membri ai echipei

Echipa trebuie să fie unită, astfel încât să fie date feedback-uri din cât mai multe unghiuri. Acestea trebuie să fie acceptate, căutate. Orice idee, orice abordare, ar putea culege cât mai multe păreri și ar putea fi testată de cât mai multe persoane.

  • Să înlesnească comunicarea și schimbul de idei

Managerul trebuie să creeze cât mai multe canale de comunicare, pentru a mulțumi cât mai mulți dintre membrii echipei.

  • Să arate apreciere față de ideile noi la modul general, încurajând gândirea liberă

Inovația, acea idee genială care face saltul dintre funcțional și performant, este o țintă spre care se ajunge pe drumuri noi, nu pe cele bătătorite și aglomerate de competiție. Doar în cadrul unei echipe unde se discută liber, fără frica de a spune ceva de care ceilalți ar râde, se poate obține așa ceva.

  • Stabiliți țeluri clare și ușor de înțeles pentru toată lumea

Deși o echipă eficientă este una în care fiecare face puțin mai mult decât trebuie, nu atât în sensul depășirii atribuțiilor, cât în sensul creării unor punți între sarcinile lor și ale celorlalți, înțelegerea sarcinilor individuale este vitală. Atât a sarcinilor lor, cât și a celorlalți. Astfel, se creează acea sinergie dintre departamente : când și membrii altor departamente știu ce te-ar ajuta și sunt dispuși să îți ofere acel lucru.

Se poate discuta mult despre importanța confortului psihologic la locul de muncă și obținerea lui. Cert este că doar acei angajați care nu se tem de eșec vor face performanță. Nu pentru că eșecul nu există sau nu este o opțiune. Ci pentru că la asta ajută confortul psihologic în primul rând: să ne pregătească să nu ne temem de eșec.

Ți-a fost de folos? Dă-l mai departe!

Share on facebook
Share
Share on linkedin
Share
De Elena Antohi

De Elena Antohi

Cu o experiență de 15 ani în industria de recrutare și servicii de carieră, Elena este recrutor certificat și consultant în resurse umane. Ajută companiile să își atingă adevăratul potențial prin intermediul proceselor integrate de gestionare a angajaților. Pune mereu oamenii în prim-plan.

Lucrează cu Elena
Elena Antohi

Elena Antohi

Cu o experiență de 15 ani în industria de recrutare și servicii de carieră, Elena este recrutor certificat și consultant în resurse umane. Ajută companiile să își atingă adevăratul potențial prin intermediul proceselor integrate de gestionare a angajaților. Pune mereu oamenii în prim-plan.

Lucrează cu Elena

Te-ar putea interesa și...

Scroll to Top